top of page

ביותר מ-60% מהכיתות בבתי הספר דווח על קורבן לחרם

עודכן: 13 באפר׳ 2023

תופעת החרמות והאלימות בקרב ילדים ובני נוער הפכה לסוגיה מעוררת דאגה.

5 ילדים קיפחו את חייהם בעקבות חרם שכלל אלימות מילולית ופיזית, עד כדי שלא עמדו בזה יותר והחליטו לסיים את חייהם.

אנחנו בעמותת ים של חברים, מקבלים אלינו מאות פניות של הורים וילדים מרחבי הארץ והמסקנה שלנו היא ברורה: ילדים לא מדווחים. הם שותקים. הם מפחדים שיקראו להם ״מלשינים״, הם חוששים לאכזב או להעציב את הוריהם, הם חוששים לספר.

הם יספרו רק אם הם ירגישו מספיק בטוחים לספר. כלומר, באנונימיות.


בואו נדבר על מספרים.

כפי שמעידים הממצאים האחרונים של התוכנית למניעת אלימות של משרד החינוך, הנתונים שנאספו בשנת 2021/22, חלק ניכר מהתלמידים בכיתות ה'-ו' דיווחו כי הם חווים צורות שונות של אלימות, לרבות עלבונות, קללות, תקיפה פיזית, בריונות ברשת וחרמות.


שכיחות האלימות נמצאה נמוכה יותר בקרב תלמידי כיתות ז'-י"א, אך הנתונים עדיין מצביעים על כך שאלימות נותרה בעיה חמורה בבתי הספר. מעבר לכך, נראה ששיעור האלימות נמצא במגמת עלייה, עם עלייה בשיעור הדיווחים על אלימות בינונית וקשה בקרב תלמידי בית ספר יסודי וחטיבות ביניים בהשוואה לשנה הקודמת.


אלימות מילולית, לרבות קללות, עלבונות ולעג, נמצאה כצורת האלימות השכיחה ביותר בבתי הספר. כמו כן דווח על דחיפות בשיעורים גבוהים, בעיקר בקרב תלמידי כיתות ה'-ט'. צורות אלו של אלימות דווחו לעתים קרובות יותר באופן משמעותי על ידי תלמידים דוברי עברית בהשוואה לתלמידים דוברי ערבית.


התוכנית למניעת אלימות של משרד החינוך מצאה כי אלימות במערכת החינוך היא נושא משמעותי שחזר לסדר היום הציבורי. נכון לשנים 2021/22:

• 43% מהתלמידים בכיתות ה'-ו' דיווחו שאחד מבני גילם העליב, קילל או צחק עליהם.

• 19% מהתלמידים הללו דיווחו שמישהו סטר או בעט בהם בכוונה לפגוע בהם.

• בנוסף, 8% מהתלמידים הללו דיווחו שמישהו השתמש במדיה חברתית כדי לפגוע בהם

• ו-5% דיווחו שהוחרמו.


בהשוואה בין שיעור האלימות ב-2021/22 לשנה הקודמת, מסתמנת מגמה מעורבת. נרשמה עלייה של כ-4% בשיעור התלמידים בבתי הספר היסודיים בחינוך העברי שדיווחו על אלימות בינונית וקשה, ובחטיבות הביניים חלה עלייה בשיעור הדיווחים על אלימות.


על פי ממצאי סקר האקלים והסביבה הפדגוגית שנערך בשנת 2022, אלימות מילולית כמו קללות, עלבונות ולעג היא סוג האלימות השכיח ביותר בבית הספר.

כ-40% מהתלמידים בכיתות ה'-ו', 30% בכיתות ז'-ט' ו-20% בכיתות י'-יא' דיווחו כי נחשפו לאלימות מילולית.


נכון לשנת 2022, מרכז טאוב מדווח כי בלמעלה מ-60% מהכיתות בבתי הספר דווח על קורבן לחרם.

החרם הנפוץ יותר מתרחש בבית הספר היסודי (בעיקר כיתות ה'-ו'). תלמידים מרקע סוציו-אקונומי נמוך סובלים יותר מחרמות מאשר ילדים מרקע סוציו-אקונומי גבוה. בנוסף, תלמידים מהמגזר הערבי סובלים יותר מחרמות (11%) מאשר עמיתיהם מהמגזר היהודי (4%).


אין ספק, הנתונים הסטטיסטיים הללו מדאיגים ומבליטים את הצורך הדחוף של ההורים והחברה כולה לנקוט בפעולות אקטיביות נגד חרמות, בריונות והדרה חברתית. זה חיוני שנשים לב לסימני אזהרה, בין אם הם מופיעים אצל ילדינו או אצל הסובבים אותנו.

היו ערניים גם במעקב אחר המדיה חברתית ופלטפורמות ההודעות השונות לאיתור סימנים של חרם, בריונות ברשת או התנהגויות מזיקות אחרות.


היום זה ילד אחר, מחר זה הילד שלכם.

זכרו, חרם מתחיל בילד אחד אבל הוא גם מסתיים בילד אחד.

כהורים, עלינו לקחת את הנושא הזה ברצינות ולעבוד יחד כדי ליצור סביבה בטוחה ומכילה עבור כל הילדים.


צפו בדוח מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור בנושא הגנה על קטינים במרחב המקוון (2022):

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comentarios


bottom of page